امتحان چیست؟
اگر يادگيرى را تغيير در رفتار شاگرد بر اثر تجربههاى آموزشى بدانيم، امتحان عبارت است:
" از اندازهگيرى ميزان تغييرات ايجاد شده در رفتار شاگردان، بر اساس هدفهاى تعيين شده در فعاليتهاى آموزشي " با توجه به چنين تعريفي، مىتوان نتيجه گرفت که امتحان نوعى ارزشيابى است که ناظر بر اندازهگيرى آموختههاى شاگردان است. از طرف ديگر، عدهاى اصطلاح امتحان را مترادف با مفهوم آزمون گرفتهاند. اگر چه آزمون يکى از وسايل اندازهگيرى آموختههاى شاگردان است، نمىتوان مفهوم آن را کاملاً با مفهوم اندازهگيرى يکى دانست؛ زيرا آزمون، ويژگى يا صفتى را مستقيماً اندازهگيرى نمىکند، بلکه تنها نمونهاى از رفتار بالفعل را اندازه مىگيرد؛ بنابراين، مفهوم آزمون از مفهوم اندازهگيرى محدودتر است و در نتيجه، از مفهوم امتحان نيز محدودتر خواهد بود.
در روشهاى سنتى آموزش و پرورش، امتحان به عملى گفته مىشود که در پايان هر يک نيمسال تحصيلى براى اندازهگيرى ميزان آموختههاى شاگردان و تعيين قبولشدگان و مردودان به منظور ارتقاى شاگردان از کلاسى به کلاس ديگر يا از واحدى به واحد ديگر انجام مىگیرد . در روشهاى جديد آموزشي، مفهوم امتحان داراى نقش و اهميتى به مراتب بالاتر از مفاهيم فوق است و براى هدفهاى مهمتر و گستردەترى بکار مىرود. در اصطلاح جديد، مفهوم امتحان با ارزشيابى يکى است؛ زيرا هر دو به اندازهگيرى آموختههاى شاگردان مربوط هستند؛ بنابراين، امتحان نيز همچون ارزشيابى احتياج به اطلاعات دارد. اطلاعات از طريق اندازهگيرى به دست مىآيد و اندازهگيرى هر چيزى احتياج به يک وسيله دارد؛ مثلاً براى اندازهگيرى طول از خط کش و براى اندازهگيرى وزن از ترازو استفاده مىشود. بنابراين، ممکن است پرسيده شود که اندازهگيرى در فرایند آموزش بویژه پیشرفت تحصیلی شاگردان چگونه است و با چه وسایلی سنجیده می شود؟
اندازهگيرى چيست؟
اگر معلمى توانايى يا يکى ديگر از ويژگىهاى شاگردان را به وسيلهٔ آزمونى به کميت تبديل کند و آنها را بصورت اعداد نشان دهد، گفته مىشود که عمل اندازهگيرى انجام داده است؛ به عبارت ديگر، اندازهگيرى در آموزش و پرورش عبارت است از به دست آوردن اندازهها و اطلاعات مربوط به يک رفتار يا ويژگى خاص بصورت کميت. در واقع، اندازهگيرى نشان مىدهد که چه مقدار از يک صفت در يک شيء يا شخص مورد نظر وجود دارد.
آزمون چيست و چه فرقى با اندازهگيرى دارد؟
آزمون يکى از وسايل اندازهگيرى فعاليتهاى آموزشى و پيشرفت تحصيلى شاگردان است. اگر چه آزمون يکى از وسايل اندازهگيرى آموختههاى شاگردان در جريان فعاليتهاى آموزشى است، نمىتوان مفهوم آن را کاملاً با مفهوم اندازهگيرى يکى دانست؛ زيرا آزمون ويژگى يا صفتى را مستقيماً اندازهگيرى نمىکند، بلکه فقط نمونهاى از تغييرات بالفعل را اندازه مىگيرد؛ بنابراين، مفهوم آزمون از مفهوم اندازهگيرى محدودتر است و معمولاً به سؤالاتى اطلاق مىشود که در اختيار شاگردان قرار مىگيرد تا بدان پاسخ گويند
ارزشيابى چيست؟
اگر معلمى پس از اندازهگيرى و به دست آوردن اطلاعات، کيفيت نتايج يا اطلاعات به دست آمده را مورد توجه قرار دهد و به تحليل آن بپردازد، گفته مىشود که او عمل ارزشيابى انجام داده است؛ مثلاً هر گاه به توانايى کسى نمره بدهيم و اين نمره را يادداشت کنيم، توانايى وى را اندازهگيرى کردهايم، ولى هرگاه اين نمرات را تفسير کنيم، يعنى آنها را با معيارهاى ويژه يا ضوابط معينى مقايسه کنيم، ديگر تنها عمل اندازهگيرى انجام ندادهايم، بلکه توانايى پيشرفت شاگردان را ارزشيابى کردهايم. پس ارزشيابى نوعى داورى در مورد فرد است بر اساس اطلاعات معتبر.
" برگرفته از سایت های علمی و آموزشی "
"عکسهای گرفته شده از برگزاری امتحانات پایان نیمسال اول سال تحصیلی 98-97 دبیرستان ماندگار البرز را در صفحه اصلی سایت مدرسه ببینید"
تعداد مشاهده
(457)
نظرات
(0)