چاپ خبر
دبیرستان ماندگار البرز جمعه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
فاز دوم پویش جهادی حمایت از دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار آغاز شد
فاز دوم پروژه ملی حمایت از دانش آموزان مناطق هدف با عنوان پویش علمی جهادی در دبیرستان ماندگار البرز آغاز شد.
پویش علمی جهادی دبیران دبیرستان ماندگار البرز که در سال 1400 در اقدامی خودجوش توسط دبیران مجموعه و با حمایت محمد محمدی مدیر دبیرستان آغاز گردید؛ با تلاش و حمایت رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس دکتر علیرضا منادی سپیدان به طرحی ملی تبدیل شد و در اردیبهشت ماه 1401 با پیگیری دکتر شیوا قاسمی پور، دبیر کمیسیون وارد فاز اول اجرا گردید.
 
 
 
فاز دوم این پویش در وبینار افتتاحیه 22 شهریور ماه 1401 ، با سخنرانی آغازین دکتر منادی و در جلسه ای با حضور معاون آموزش متوسطه، مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری، مدیر اجرای طرح، معاونین آموزش متوسطه، روسای ادارات آموزش دوره دوم متوسطه نظری، کارشناسان مسئول و مدیران مدارس شبانه روزی سراسر کشور وارد مرحله اجرا گردید.
 
 
 
 
به گزارش خبرگزاری فارس، فاز دوم پروژه ملی حمایت از دانش آموزان محروم با عنوان پویش علمی ـ جهادی در دبیرستان ماندگار البرز آغاز شد. مریم سعدی مسؤول اجرایی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در طرح پویش جهادی دبیران دبیرستان ماندگار البرز در این مراسم، گفت: در فاز اول پویش علمی ـ جهادی با اهتمامی که وزارت آموزش و پرورش به بسط عدالت اجتماعی و آموزشی دارد، موفق شدیم فضاهای آموزشی را به آنلاین برای دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روزی فراهم کنیم.

وی افزود: این فاز با محور امتحانات نهایی خرداد 1401 برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم بود که همراه با همایش‌های آموزشی و حل سؤال امتحان نهایی برگزار شد.

 

 

 

دانش‌آموزان دهم و دوازدهم مدارس عشایری تحت پوشش قرار می‌گیرند

محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این مراسم، گفت: موضوع بحث عدالت اجتماعی به عنوان شعار دولت مردمی ایران قوی مطرح است و مهم‌ترین وجه عدالت اجتماعی، عدالت آموزشی و تربیتی است. در همین راستا شعار وزارت آموزش و پرورش، عدالت آموزشی و تربیتی است و قرارگاه عدالت آموزشی و نصیب آموزشی برابر را تشکیل داد تا بتواند در راستای دسترسی مناسب‌تر و تضمین باکیفیت آموزش برای همه دانش‌آموزان در سراسر کشور اقدام کند. 

وی افزود: در همین راستا معاونت آموزش متوسطه با حمایت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ریاست آقای منادی که جا دارد از تلاش‌های ایشان قدردانی داشته باشیم با همکاری اجرایی دبیران دبیرستان البرز، طرح پویش جهاد علمی را آغاز کرد. در همین جا برای فاز اول اجرای طرح از آقای محمدی مدیر دبیرستان البرز و خانم سعدی که زحمت برگزاری این طرح را داشتند، قدردانی می‌کنم.

کاظمی با بیان اینکه در فاز دوم این طرح هدف ما این است که بتوانیم زمینه توسعه این آموزش‌ها را فراهم آوریم، گفت: در این طرح تلاش کردیم فرصت آموزشی برابر را برای همه دانش‌آموزان فراهم کنیم به‌گونه‌ای که دانش‌آموزان در دورترین مناطق کشور بتوانند از مجرب‌ترین دبیران پایتخت و کشور بهره‌مند شوند.

 

 

وی اضافه کرد: با هدف توانمندسازی دانش‌آموزان مناطق کمتر برخوردار، روستایی و عشایری و حاشیه شهرها بر آن شدیم در فاز دوم این طرح، دو پایه تحصیلی را در شاخه نظری شامل دهم و دوازدهم را تحت پوشش قرار دهیم تا دانش‌آموزان بتوانند از این موضوع بهره‌مند شوند و فرصت آموزشی برابر برای این دانش‌‌آموزان را فراهم آوریم. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بر همین است با برنامه‌ریزی که صورت گرفته است، بنا شد اجرای کلاس‌های آموزشی را در پایه‌های دهم و دوازدهم از نهم مهر داشته باشیم و بتوانیم فرصت یادگیری متنوع و باکیفیت را با هدف تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان مستعد در مناطق کمتر برخوردار فراهم کنیم و در این راستا برنامه‌ریزی در همه دروس تخصصی این دو پایه در تمام رشته‌ها انجام شده است. 

وی گفت: آنچه مهم است برنامه‌ریزی و مدیریت مدیران شبانه‌روزی و سایر مدیران آموزش و پرورش مناطق برای پیگیری این موضوع است؛ همه دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی می‌توانند از این طرح استفاده کنند چه دانش‌آموزانی که کلا مقیم هستند و چه دانش‌آموزانی که به صورت پاره‌وقت بوده و اسکان‌شان در محل خوابگاه‌های شبانه‌روزی نیست.

 

* اعمال سوابق تحصیلی 40 درصد در کنکور 1402 و لزوم توجه به دروس

 عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم، اظهار کرد: با توجه به رویکرد اساسی معاونت آموزش متوسطه که بحث توسعه عدالت آموزشی و توجه ویژه به مدارس شبانه‌روزی و مدارس دولتی است، برنامه‌ریزی خوبی را با کمک همکاران‌مان در دبیرستان ماندگار البرز انجام دادیم و از اردیبهشت 1401 تا قبل از کنکور سراسری، در خدمت دانش‌آموزان پایه دوازدهم بودیم که بازخوردهای خوبی این طرح داشت و مقرر شد این طرح در سال تحصیلی جدید در پایه دهم و دوازدهم اجرا شود.  

 

 

 

وی ادامه داد: پایه دهم از این جهت اهمیت دارد که این دانش‌آموزان از سال آینده یعنی در سال یازدهم باید سوابق تحصیلی برای آنها اعمال شود و اینها در سالی وارد کنکور می‌شوند که سوابق تحصیلی 50 درصد برایشان اعمال می‌شود. دانش‌آموزانی که امسال پایه دوازدهم هستند در کنکور 1402، سوابق تحصیلی 40 درصد برایشان اعمال می‌شود لذا توجه به دروس پایه دوازدهم برای این دانش‌آموزان بسیار مهم است. 

 

* چگونه پویش علمی ـ جهادی متولد شد

 

مریم سعدی مسؤول اجرایی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در طرح پویش جهادی دبیران دبیرستان ماندگار البرز در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره این طرح اظهار کرد: با آمدن کرونا به کشور، یک سری مسائل تلخ به جامعه تحمیل شد اما اتفاق خوبی که از گذر کرونا افتاد، این بود که فضای آموزشی با فضای مجازی آشتی کرد و امکانات مجازی مدارس بالاتر رفت.

 

 

 

 

وی ادامه داد: در دبیرستان ماندگار البرز هم برای آموزش دانش‌آموزان استودیوهای سمعی و بصری ایجاد شد و همان زمان به این فکر افتادیم تا شرایطی را فراهم کنیم تا فرزندانمان که در اقصی نقاط ایران نیاز به این خدمات آموزشی دارند تحت پوشش قرار گیرند.

سعدی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش، شخص وزیر و معاون آموزش متوسطه حمایت قاطعی را از این طرح داشتند، افزود: در فاز اول در سیستان و بلوچستان یک جامعه محدود آماری را تحت پوشش قرار دادیم و بازخورد خوبی داشت. در ادامه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ورود کرد و با حمایت رئیس کمیسیون آموزش به عنوان طرح ملی تصویب شد. 

وی ادامه داد: در فاز اول یعنی اردیبهشت و خرداد با محوریت امتحانات نهایی، همایش‌های آموزشی برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی برگزار کردیم و کلاس‌های حل نمونه سؤالات امتحان نهایی برپا شد و در مجموع در یک فرایند دو ماهه، دانش‌آموزان کم‌برخوردار را با محوریت امتحان نهایی تحت پوشش قرار دادیم. 

 مسؤول اجرایی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه فاز دوم این طرح از نهم مهر آغاز می‌شود، اضافه کرد: در فاز دوم دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی سراسر ایران را با فرایند سه‌گانه آموزش، آزمون و مشاوره تحت پوشش قرار می‌دهیم.

انتهای پیام/.